PDA

Volledige versie bekijken : Carbongehalte mast & gewicht surfer

Tafkas
18 april 2011, 00:18
In masten heb ik me nog niet zo verdiept en het motto lijkt hoe meer carbon des te beter.
Nu ik geen gebruikte 430 kan vinden en (stiekum) naar nieuw kijk verbazen de prijsverschillen me.
Dat een hoger carbonpercentage een lichtere mast oplevert is fijn en dat ze kwetsbaarder zijn is jammer.

Maar -naar de uitkomst toe redenerend- bedacht ik me dat zwaardere surfers mogelijk minder baat hebben bij het snellere flexen van masten met meer carbon; sterker nog, misschien zelfs méér baat hebben bij het trager flexen van masten met mínder carbon.

Heb ik een punt of is het 'leuk bedacht, maar helaas'.

Bogus
18 april 2011, 00:27
Interessante stelling, maar ik denk van niet.
Een zwaardere surfer vaart namelijk gemiddeld genomen een zeilmaat groter dan een Jasper, die "extra" M²'s gebruik je met name voor het aan- en doorplaneren.
Buiten de vlagen ben je dus veelal flink gepowered, trage flex is dan langer (over)belasting. Overbelasting is lastig om te zetten in acceleratie.

Wie volgt?

jurjen
18 april 2011, 06:52
de stap van 30% naar 55% is goed te merken net als de stap van 50% naar 75%
Echter het verschil van 75% naar 100% vond ik in de praktijk tegenvallen.

Toen ik vrij rap achter elkaar een paar 100% palen doormidden trok was de conclusie snel gemaakt.
75% vind ik een leuke mix tussen prestatie en levensduur.

Tafkas
18 april 2011, 10:07
Jurjen, ben je een lichte of een zware surfer (of er tussenin...;)) en denk je dat het gewicht van de surfer van invloed is op de keuze van het carbonpercentage?

surfrider
18 april 2011, 11:18
Defineer licht, zwaar en er tussen in? Zwaar is 150+ kg? Licht -50kg? Dan zit Jurjen er tussen in.. :lol::lol::lol:

Bartsurft
18 april 2011, 12:06
Ook ik surf liever met 75%. Duurzamer en goedkoper. Verschil tussen een 30% en 75% is idd duidelijk te merken, maar met beiden valt prima te surfen.
Ik weeg 82 kg.

Jasper
18 april 2011, 12:34
75% onderste deel bovendeel 100% in het meest idiale geval :D

Tafkas
18 april 2011, 13:11
Interessante stelling, maar ik denk van niet.
Een zwaardere surfer vaart namelijk gemiddeld genomen een zeilmaat groter dan een Jasper, ........

Klinkt logisch.
Zou hij dan wéér gelijk hebben (nee, ik typ bewust niet 'krijgen' ;))

Bogus
18 april 2011, 13:55
Ik heb ook geen panklaar antwoord Rob, ik kan me in je gedachtegang hieromtrent helemaal vinden.
Alleen als ik mezelf dan een "praktijkvoorbeeld" voor de geest probeer te halen valt het een en ander voor mij niet op zijn plaats.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat het voor vlak gesneden zeilen "anders" is dan voor de bolle profiel-zeilen.

Als ik het voor mezelf theoretisch probeer te beredeneren, blijft één gegeven dat wanneer bij je dynamische profiel, noem het, "vervorming" optreedt zijn output zal dalen.
Output is nu de acceleratie, of de overbrenging. Hoe sneller deze "dynamiek" terug is, hoe eerder de output weer zal stijgen.

Hierover nadenkende vermoed ik zelfs dat het trekkende gevoel bij een vlaag, meer voorkomt uit de vervorming, op dat moment veranderd namelijk alles, aspect ratio, downforce etc. Het zou dus best eens heel goed kunnen zijn dat het gevoel van de vlaag versterkt word door de vervorming en alleen een "gevoelsmatige versnelling" optreedt in de vlaag, en de werkelijke acceleratie pas optreedt na de "respons" of het moment dat de dynamiek terug optimaal is.

Mijn post nog eens over lezend word ik een beetje tureluurs .....

Tafkas
18 april 2011, 14:31
Als ik je goed begrijp dan zou je met dezelfde logica kunnen stellen dat minder carbon er voor zorgt dat je minder snel je power kwijt bent en hem trager terug hebt.
Dat zou betekenen dat de acceleratie van de plank gelijkmatiger verloopt.
?

Bogus
18 april 2011, 17:18
Zou kunnen, maar als poppetje moet je dan wel (in staat zijn) die gelijkmatige acceleratie opvangen.
Lukt dit niet zul je de deur op een kier moeten zetten, weg acceleratie.

jurjen
18 april 2011, 18:17
Jurjen, ben je een lichte of een zware surfer (of er tussenin...;)) en denk je dat het gewicht van de surfer van invloed is op de keuze van het carbonpercentage?

Mijn gewicht zit in de winter net boven de 100kg en in de zomer tussen 90 en 100.
Daarmee hoor ik volgens mij bij de zwaargewichten. Beetje jammer van het isolatielaagje maar zolang is 28 jarigen nog steeds uit het wiel kan trappen :mrgreen: non-stop lang op het water kan blijven en in rust een hartslag +-55 slagen per minuut heb zit het conditieoneel wel snor

Denk dat een zwaarder surfer minder baat bij een 100% mast heeft.
Iets met massatraagheid zal ik maar zeggen, een vlaag zal een zwaarder persoon minder snel over het board heen trekken en zwaardere personen zijn in de regel ook wat sterker qua spierkracht.

Merk hetzelfde ook met taucha. Die weeg (gelukkig) geen 100kg.
Zij heeft veel meer last van een tuig wat zwaarder of logger is. Dit lijkt het bovenstaande te staven.

Sinds ze steeds beter is gan surfer kwam ook ik er gaandeweg achter dat dingen waar ik mee worstel(de) voor haar geen probleem zijn en dingen waar zij tegenaan liep ik nooit geen probleem mee gehad heb.

Ojoj
18 april 2011, 18:25
Als ik je goed begrijp dan zou je met dezelfde logica kunnen stellen dat minder carbon er voor zorgt dat je minder snel je power kwijt bent en hem trager terug hebt.
Dat zou betekenen dat de acceleratie van de plank gelijkmatiger verloopt.
?
Je wilt zo veel mogelijk controleerbare power hebben, krijg je te veel, dan wil je dat zo snel mogelijk lozen en zodra het geloosd is weer zo snel mogelijk terug op je optimaal niveau zitten.

Minder carbon zorgt er dus voor dat je langer TE VEEL power hebt en daarna dat je langer TE WEINIG power hebt.

Gelijkmatigheid in controleerbare power is IMHO het toverwoord.

Bogus
18 april 2011, 18:44
Minder carbon zorgt er dus voor dat je langer TE VEEL power hebt en daarna dat je langer TE WEINIG power hebt.

Gelijkmatigheid in controleerbare power is IMHO het toverwoord.

Is het volgens jou echt power?
Of is het een zwaar, log en trekkerig gevoel wat lijkt op power, maar in werkelijkheid "slechte dynamiek" is.
Als het echt power is, zou ik me helemaal in die Ovezandse Aap zijn verhaal kunnen vinden.

jurjen
18 april 2011, 18:58
Teveel power heb je niet snel. eerder geval van te weinig controle.

Bij serieuze overpower is er een vrij simpele truuk voor een korte effectieve oplossing met behoud van mastvoetdruk en daardoor ook behoud van controle.

Zodra je bij serieuze overpower je zeil (iets) open gooit wordt de mastvoetdruk minder en je board begint letterlijk op te stijgen. Als je je masthand iets naar je toe trekt en de achterste hand in dezelfde positie houd loos je wel wat druk maar omdat je in de trapze blijft hangen houd je de mastvoetdruk erop.

Dit werkt echter maar beperkt en alleen als je met je mast (vrij) rechtop vaart.

Upwind gaan werkt uiteraard ook en vele malen enger en daardoor ook gaver kan je ook downwind sturen. Dit heeft hetzelfde effect.
Allen heel erg oppassen tijden de acceleratie, de kans is erg re-eel dat je vol voorover gaat. Gebeurt dat niet heb je vaak het rak van de dag :mrgreen:
Bovenstaande truckje werkt in dit geval trouwens subliem.

Extreem voorbeeld was samen met dutchflag bij de punt (erg choppy).
In een vlaag van ultiem haantjes gedrag tuigde hij een 6.3 TR5 icm een hts speedboard en ik de hot sails gps 6.0 icm exocet tb62. Toen we van het water af kwamen waren anderen bezig met zeilen tussen de 3.7 en 4.2
Belangrijkste is en blijft het board te lapen lopen en het zeil dicht te houden.
Doe je dat niet dan wordt je genadeloos afgestraft.
Ritje erna voor mij was dan ook richting het ziekenhuis. Heel heel even ontspande ik me en volgende moment lag ik onder water. Bij het surfen daarna flapperde wat aan mijn onderbeen terwijl ik een shorty aan had. Denk dat ik met scheenbeen tegen vin aan geklapt was. Was gelukkig niet te hechten waardoor ik de dag erna met behulp aan sporttape en ducktape aan de 3 games mee kon doen.

Jasper
18 april 2011, 19:12
het hele reflexen voor lichtere personen is toch ook op te lossen door een kortere mast te varen met eventueel een extender?

Tafkas
18 april 2011, 19:18
Dus je gaat er ook vanuit dat gewicht (edit: van de surfer) en lager carbonpercentage hand in hand gaan.....?

Jasper
18 april 2011, 19:33
ik ben van mening dat je een 30% base nodig hebt en een minimaal 65% top(liefst 100)
buigings curve van een 30% is gelijk aan de 100%

wil je een minder stijve mast(lees die sneller reageert) neem je een kortere mast

jurjen
18 april 2011, 19:35
ik ben van mening dat je een 30% base nodig hebt en een minimaal 65% top(liefst 100)
buigings curve van een 30% is gelijk aan de 100%

wil je een minder stijve mast(lees die sneller reageert) neem je een kortere mast

Zou moeten :|

uit meten blijkt dat 2 dezelfde masten (merk/type/lengte) al afwijken van elkaar.
Laat staan verschillende types.

surfrider
18 april 2011, 20:57
Fiberspar QT (Quick Tip) masten zijn/waren zo, die hadden een top met meer Carbon dan de Base. MAar de buig curve was nog steeds wat hij hoorde te zijn. Daardoor had je sterke en snelle mast in 1.

Ojoj
18 april 2011, 23:44
Is het volgens jou echt power?
Of is het een zwaar, log en trekkerig gevoel wat lijkt op power, maar in werkelijkheid "slechte dynamiek" is.
Als het echt power is, zou ik me helemaal in die Ovezandse Aap zijn verhaal kunnen vinden.

Ligt eraan wat je onder power verstaat natuurlijk :)

Het ademen van het zeil is naar mijn idee een wisselwerking tussen zeil+wind om het krachten spel in balans te houden. Wat moet een zeil doen in een vlaag? Twist moet verder open waaien om de aanstroomhoek ideaal te houden ivm hogere snelheid van de luchtstroom. Doet hij dit niet of te langzaam, dan heb je een minder laminaire stroming langs je zeil, dus minder eficientie, snelheid en idd een trekkerig zeil.

In dat opzicht kan ik power het best omdopen tot druk.