PDA

Volledige versie bekijken : Voorrangsregels op het water

peter
8 augustus 2013, 18:39
Zat een artikel te lezen over een dodelijk ongeval met een waterskiboot en windsurfer, hier nog maar eens duidelijk van wie er voorrang heeft, surfer of zeilboot!

Artikel 6.03a lid 2 van het BPR regelt de voorrang tussen ongelijksoortige kleine schepen. Artikel 6.03a lid 2 luidt, indien de koersen van een klein motorschip, een klein zeilschip of een klein door spierkracht voortbewogen schip elkaar kruisen, zó, dat gevaar voor aanvaring bestaat, moet, in afwijking van het eerste lid, het motorschip uitwijken voor het andere schip, en het door spierkracht voortbewogen schip uitwijken voor het zeilschip.

Spierkracht voortbewogen schip = windsurfer.

Lid 4

Artikel 6.03a lid 4 van het BPR. Artikel 6.03a lid 4 luidt, een zeilschip dat het vaarwater opkruist moet, in afwijking van het eerste lid, het tweede lid en het derde lid, uitwijken voor een ander schip, dat de zijde van het vaarwater aan stuurboord houdt. Deze bepaling is niet van toepassing tussen een klein schip en een ander schip.

(Zal niet echt van toepassing zijn)
Nu 1 en 3 nog

Ojoj
8 augustus 2013, 22:39
Spierkracht voortbewogen schip = windsurfer.

Waar staat dit vermeld? Ik ben in de veronderstelling dat we het dan over een roeiboot hebben en dat wij als plankzeilers onder de zeilboten vallen.

http://wiki.windsurfing.nl/index.php/Binnenvaart_Politie_Regelement

Het Binnenvaart Politie Regelement (BPR) zijn alle Nederlandse regels voor op het water. Hieronder staan de belangrijkste zeilregels, een surfplank wordt volgens het BPR gezien als een zeilboot.

peter
8 augustus 2013, 23:47
Klopt! Wij vallen niet onder "spierkracht voortbewogen". Zat fout.

In artikel 1.01 onder ij van het BPR is een zeilplank gedefinieerd als “een klein schip, voorzien van een vrij bewegende zeiltuigage, die is gemonteerd op een in alle richtingen draaibare mastvoet en die tijdens het zeilen niet in een vaste positie wordt ondersteund”.

Ik weet nog met het behalen van mijn vaarbewijs dat er nog een regel in het BPR stond, namelijk "Om te stoppen kan men eenvoudig het zeil en de mast laten vallen." En hierdoor Kom het er op neer dat een zeilboot voorrang heeft op surfers op een paar uitzonderingen na,zoals beschreven in lid 4.

Hier ook een hevige discussie over gehad met de docent. Met de huidige snelheden eenvoudig het zeil laten vallen????

Toch het actuele BPR nog eens nakijken.

Wordt vervolgd!

Ojoj
9 augustus 2013, 19:53
Gelukkig maar :) heb ik niet voor niets anderen uit lopen vloeken :)

axxis rider
9 augustus 2013, 20:28
De regels die ik altijd zelf heb geleerd en ik aanleer aan nieuwe windsurfers zijn als volgd:

1: Beroepsvaart
2: Sleepvaart
3: Door de wind aangedreven vaartuigen: Windsurfers, kiters, zeilers (Hier worden onderling dan nog de 3 specifieke regels op toegepast: Bakboord-stuurboord, Loef-lij en vrij voor-vrij achter)
4: Door mankracht aangedreven vaartuigen: Kayakers, Pedalo's, roeiboten, enz.
5: Gemotoriseerde pleziervaart

Ik weet dat er dan in bepaalde gevallen nog uitzonderingen zijn: (zeilschepen groter als 20 m enz maar daar ken ik het fijne niet van)

Op zich vaar ik ver op voorhand aan de kant zodra ik een ander vaartuig zie zodat ik niet moet nadenken over de regels :)

Bartsurft
10 augustus 2013, 07:26
Op zich vaar ik ver op voorhand aan de kant zodra ik een ander vaartuig zie zodat ik niet moet nadenken over de regels :)

Die pas ik ook altijd toe.....:lol: