PDA

Volledige versie bekijken : Ragplank voor wind boven de 25 knopen

Tafkas
29 september 2010, 10:45
Wat zou voor een zwaargewicht als ik een goede ragplank zijn voor wind boven de 25 knopen op knobbelig water?

Ojoj
29 september 2010, 11:26
Bic blast :)

astroboy
29 september 2010, 13:27
Freewave boardje, 58-60 breed, 90-95l? Control & fun!

Tafkas
29 september 2010, 13:33
Freewave boardje, 58-60 breed, 90-95l? Control & fun!
Aan wat voor planken moet ik dan denken?

The need for speed
29 september 2010, 13:47
SX 85 of 90 heel controleerbaar, of een ouwe Mistral electron=88 l fun fun fun zeker weten, o ja mijne staat niet te koop:-)

astroboy
29 september 2010, 14:59

Elk merk heeft zo zijn reeks. Ik ben persoonlijk wel fan van F2 Guerilla (2007 ofzo), of een oudere AHD MaxxRide (Sig heeft er zo een), of Mistral Syncro? Opties genoeg.
Van de F2 is comfort en vaargemak alom geprezen dacht ik. Mocht ik van mijn Guerilla 107 uit 2005 ook ervaren (ligt nu met wat zachte plekken aan de kant hehe).
Het leuke aan freewave plankjes vind ik vooral de multifunctionaliteit. Je hoeft niet hard te gaan als je dat niet wilt, maar het kan wel. Springen gaat alsof het niets is en hun wendbaarheid haalt je al spelevarend uit de meest ongemakkelijke situaties.

Algemeen: koop geen te duur recent board :). Veel leuker om je mee te amuseren zonder zorgen. Ik vaar nu al 3 jaar met mijn Mistral Razor 82l die ik voor 150 EUR kocht en zelf herstelde met polyester (een schande i know) aan de neus :p. Oerdegelijk hehe! Enige nadeel: het is een pure classic wave shape, waardoor hij uitblinkt in hoge golven en overpowerde condities, maar minder belust is op doorplaneren & veel input vergt. Vandaar dat een freewave bij momenten (binnenwater) idealer ware geweest.

Greetz!

surfrider
29 september 2010, 15:53
Als je echt een controle monster zoekt voor hard weer.... Neem een oud wave board. F2 Wave ofzo van rond 2000.
Ik heb nu een AHD Power Wave 253 (http://windsurfing.rdeleeuw.nl/spullen/boards/ahdpowerwave253) 74 liter en zoals overpowered met een 3.7 geweldig. Met jouw gewicht zou ik een iets grotere nemen, maar zeker geen FreestyleWave. Een FreestyleWave is een geweldig en leuk board. Tot je overpowered met een erg klein zeil er op staat. Controle is dan snel ver te zoeken. Mijn JP FSW 84II werkt super met een 4.7. Maar met 4.2 wordt het al twijfelachtig. 3.7 kun je vergeten op z'n board.

astroboy
29 september 2010, 16:06
Hangt er vanaf of je je op binnenwater bevindt of niet. Tafkas doelt eerder op niet-zee omstandigheden vermoed ik. Het continuüm gaat ook van surfen met harde wind +6bf tot surfen bij extreme wind 7-8bf... De dagen met deze laatste zijn eerder zeldzaam op binnenwater... Dit weekend vaarde ik trouwens met mijn +/- 80kg met een 107l freeride boardje en een 5.7 bij 21kn+ op binnenwater.
Aan Tafkas de keus :).

Ojoj
29 september 2010, 16:15
Gezien het gewicht van Taf en de meestal vlagerige locaties zou ik alles onder de 90l afraden.
Taf en ik zitten in ongeveer de zelfde cat. qua gewicht en zelf wil ik ook niet kleiner, zelfs niet met een 4.7 wave zeil erop en dan knettert het behoorlijk.

Persoonlijk vind ik de ik de SX S niet uitblinken in controle in vette chop. Hij is vaarbaar en ja loopt hard, maar als ik het vergelijk met de Bic Blast 59 merk ik dat de Blast eerder aanplaneert, gedempter vaart over chop, buiten de vlagen langer door blijft planeren en belangrijker, buiten plané een beter volume verdeling heeft om net aan rond te blijven dobberen. Dat kost op de SX S beduidend meer moeite en levert aan de O-plaat regelmatig gevloek op als ik weer eens duikbootje speel in de welbekende luwte in het midden.

Met ons gewicht (rond de 100Kg) is de SX S lekker als je minder korte steile chop hebt en de wind wat strakker is. Ter indicatie, als ik de SX S niet meer lekker vind varen pak ik de Blast 59 uit de kar. Dat zegt wel wat over de verhoudingen tussen de plankjes. Dat ik de Blast 59 bijna nooit pak komt maar net omdat de omstandigheden zich amper voor hebben gedaan sinds de aanschaf. Heb vaker op die van Jap gevaren dan op die van mezelf.

Een keertje test varen is altijd mogelijk Rob.

Bogus
29 september 2010, 17:32
Een keertje test varen is altijd mogelijk Rob.

Op die van Jap dan:lol:

Ojoj
29 september 2010, 19:56
Op die van Jap dan:lol:
Uiteraard, je denkt toch niet dat ik mijn eigen spullen uitleen :D

Bogus
29 september 2010, 21:54
In Biggekerke staat schijnbaar nog een Rocket te koop, misschien is dat wat voor je........

Tafkas
29 september 2010, 22:14
In Biggekerke staat schijnbaar nog een Rocket te koop, misschien is dat wat voor je........
$@#*&%

boyanka
29 september 2010, 22:29
jep, en nog een gaastra zeiltje van 9.0

Tafkas
30 september 2010, 00:06
Tafkas doelt eerder op niet-zee omstandigheden vermoed ik.
Yep.....good old o-spot!

SurfCHICA
30 september 2010, 18:55
Niet zozeer aan planken , wel aan uw conditie...
85ltr.is ideaal vooh 'mijn' 1ooderd kilootjes , dikzakken gelink ons hoeven dan echter wel hard te werken om deftig uit den bocht te komen of aan te planeren maar eens op dreef is dit volume meer dan voldoende!!!
Staar U vooral nie blind op de ltr's , er zijn t8'tigs die aanvoelen als 9'tigs en 9'tigs die aanvoelen as t8'tigs!!!!!!
Wat er bij ons gewicht echt toe doet is de conditie en techniek (handgevend) om zulke kleine izimoooohblokskes aan de opp.te krijgen/houden...(op vlagerig binnenwater)
@Orion...de omstandigheden zijn er zekerwel al meer dan eens geweest , maah jaah , wie wil er nou buitenkomen op een board vervaardigd uit gerecycleerde styloooooszsz:lol:(Balpennen int Ollands)

Tafkas
30 september 2010, 19:11
Niet zozeer aan planken , wel aan uw conditie...

Ai....pijnlijk, maar waar.

Punt is dat ik realist genoeg ben om te weten dat ik geen jonge gespierde god ga worden.
Ik zal er ook niet speciaal voor gaan trainen (nooit gedaan....karaktertrekje?).

Dus.....ik wil het materiaal op mijn situatie aanpassen.

SurfCHICA
30 september 2010, 19:39
Dus.....ik wil het materiaal op mijn situatie aanpassen.[/QUOTE]
O.K dan...een lederen relax zetel , menig potje koffie , menig peukje en wat gezellig vieren met het gezinnetje daar , lijken me een gepaste materiaalkeuze om een 5Ojaren achter jou te laten!!!
Zelf ga ik komende 'BOOT' eens leuren achter een kleine hawk of rocket , deze laatste smijten ze daar naar uw hoofd!!!Deze supercross-boards vergen een pak minder input in ruil voor een pak meer output dan een free/wave...
(op vlagerig binnenwater)

Oohjaah , zie hier net dat je jarig bent... aangepast & ipv ; GeFeLeCiTeErD en nog vele vaaruren toegewenst!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Hanne & Dirk

Tafkas
30 september 2010, 19:51
.....

SurfCHICA
30 september 2010, 21:37
idd !

Tafkas
30 september 2010, 21:37
......

mack
30 september 2010, 21:58
Aha HPBD Rob !!! ,
Wel als we nu eens jouw breede rocket splijten tot een echte raket ...
zoals gezegt een ouder boardje ; freewave,ride achtig zal zeker voldoen en wss ook nog iets steviger voor stevige surfers in stevige condities
een puur waveboardje voor op binnenwater is niet echt het ideale met vlagerige wind zoals we die soms kennen

Tafkas
2 oktober 2010, 11:49
Dus samenvattend idealiter een (free-) wave board, maar met een niet-ideale conditie (van mij ;)) een freeride board vanwege het betere doorplaneren.

Dan zou mijn Rocket 105/61 dus goed (genoeg) moeten zijn....

Zou zo'n Rocket soepel over de klotsbak -die wel eens in de hoek bij de Witte Raaf ontstaat- heen moeten lopen?
Want als dat zo is dan ben ik benieuwd naar mijn fouten (m.b.t. surfen dan wel....;))

sputnikc
2 oktober 2010, 12:10
Ik zou voor een tiga 257 vr gaan : zelfde board als mijn "ragplank", maar iets groter en dus iets meer volume. Voor de prijs dat je die plastiek boards kan vinden zal je het alleszins niet moet laten .. (25-50 eur)

Jasper
2 oktober 2010, 13:04
morgen een mooi dagje om eens de rocket tov de blast te testen (kom je ook naar de punt??)
zou wel van te voren even orion pben of hij voor jou de blast mee wil nemen;)(blijft die van mij heel;))

Tafkas
2 oktober 2010, 16:07
morgen een mooi dagje om eens de rocket tov de blast te testen
Net even naar de bodem van mijn Rocket 105/61 gekeken. Geen rocker (in de klassieke zin)....?

SurfCHICA
2 oktober 2010, 22:17
Dus samenvattend idealiter een (free-) wave board, maar met een niet-ideale conditie (van mij ;)) een freeride board vanwege het betere doorplaneren. idd;)!

Dan zou mijn Rocket 105/61 dus goed (genoeg) moeten zijn.... idd8-)!

Zou zo'n Rocket soepel over de klotsbak -die wel eens in de hoek bij de Witte Raaf ontstaat- heen moeten lopen? idd , "zeker" niet minder soepel als een ander:),blijft steeds botsen natuurlijk:mrgreen:! (ook al "ziet" het er bij sommigen niet zo botsend uit...)

Want als dat zo is dan ben ik benieuwd naar mijn fouten (m.b.t. surfen dan wel....;)) Een veel te klein ogend gebogen gedrocht eronder plaatsen:o;)maw ; WAVE-vinnekeuh circa 28cm(werkt bij mij perfect van 4.7tot5.8 op een zowat gelijkaardig board met gelijkaardig "BALLAST":mrgreen:)
Dit in combinatie met zo centraal als mogelijk geplaatste achterstraps;)!