Warning: preg_replace(): The /e modifier is deprecated, use preg_replace_callback instead in ..../includes/class_bootstrap.php(430) : eval()'d code on line 150
Inkorten F2 thommen 265
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 10

Discussie: Inkorten F2 thommen 265

Inkorten F2 thommen 265

Dit weekend heb ik op wolphaartsdijk liggen speeden met m'n F2 thommen 265 die ik een tijd terug van Coach koen heb gekregen (Bedankt!). Het board gaat echt snel! Alleen miste ik op bepaalde momenten wat controle, het begint te vliegen en tailwalken wanneer je in een stevige vlaag terecht komt. (Zelfs met de mastvoet helemaal vooraan) Dit komt volgens mij door de lengt en oude shape van de neus.
    Hierdoor dacht ik de neus wat in te korten, van 265 naar 240 à 245. Wat denken jullie? Welke shape moet ik dan nemen?
    -Rond zoals een Carbon Art (redelijk veel volume vooraan zorgt denk ik voor sneller aanplaneren)
    -Spits met op het einde een recht stukje als een Falcon http://www.calema.com/forums/article...falcon1252.jpg
    -Recht (SB Isonic)
    -Stompe hoek (Element boards : zie foto's) http://www.element-windsurfing-boards.com/#!new-edge

Wat denken jullie?
    Laatst gewijzigd door axxis rider; 15 oktober 2013 om 13:38

Senior Member mack's schermafbeelding
    Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  surf 2003 allerlei 143.jpg
Bekeken: 317
Grootte:  239,2 KB
ID: 2878

Naam:  023.JPG
Bekeken: 319
Grootte:  34,0 KB
ID: 2879

Naam:  021.JPG
Bekeken: 297
Grootte:  40,5 KB
ID: 2880

destijds met mijn copello 265 (ook ooit van coach geweest ) hebben we ook eens gecrashed en zo gefixed : gewoon de zaag erin en een paar matjes over de neus ...

succes !

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door mack Bekijk bericht

Naam:  surf 2003 allerlei 143.jpg
Bekeken: 317
Grootte:  239,2 KB
ID: 2878

Naam:  023.JPG
Bekeken: 319
Grootte:  34,0 KB
ID: 2879

Naam:  021.JPG
Bekeken: 297
Grootte:  40,5 KB
ID: 2880

destijds met mijn copello 265 (ook ooit van coach geweest ) hebben we ook eens gecrashed en zo gefixed : gewoon de zaag erin en een paar matjes over de neus ...

succes !
    Dat was een plankske he.
    Gewoon recht afzagen, die voorkant speelt geen rol.

Senior Member Bartsurft's schermafbeelding
    Inkorten kan prima, maar ik betwijfel of dat de oplossing tegen tailwalken is..
    Een klein vinnetje icm goed downwind sturen in vlagen kan een hoop problemen voorkomen. Je had er nu een 28 cm onder, dat kan makkelijk 25/26 cm worden, blijkbaar had je lift genoeg
    Ook je houding dusdanig aanpassen dat je veel druk geeft op je mastvoet via je trapeze en veel druk op je voorste voet, houden het plankje onder controle.
    Succes!

Het probleem is dat het board powerbox heeft en je er dus moeilijk kleine speedvinnetjes voor vindt. Ofwel moet ik ineens ook de vinbox proberen te vervangen door tuttlebox (lijkt mij een moeilijkere en riskantere operatie ). Of ik heb er nog een vinnetje bijgekregen dat ik kan proberen aan te passen tot een speedvin? (lijkt me ook niet simpel )

De houding heb ik geprobeerd en daardoor lukte het me wel om te varen maar het voelde niet natuurlijk aan en als ik het kan verhelpen met een simpele aanpassing aan het board wil ik het wel proberen. Het voelde in ieder geval of het echt de neus van het board was waar de wind op inspeelde.
    Laatst gewijzigd door axxis rider; 16 oktober 2013 om 12:04

HELABA
    da plankske is in "bruikleen" !!!!!!!

stukken afzagen :-(
    powerbox verandereen :-((

dave heeft op paulina met marie-paule hare FF80 en 28 vin select sl7..................75km/u gepiekt, door den chop, richting vlissingen !!!
    6km/u rapper dan ik met mijn high-tech 45speedboard.....en we hadden dezelfde zeilmaat, adept to overcome
    dus..............
    ik sluit mij aan bij bart :
    als lichtgewicht houding aanpassen
    bij harde wind en chop, stijl aanpassen, 7 kg lood meenemen en , of echt diep downwind gaan

greetz
    de rechtmatige eigenaar :-)

Oke, dat is duidelijk
    @Koen, over de snelheid heb ik nooit geklaagt, het is de controle die een beetje mist. Hebben jullie hiervoor dan oplossingen?

Is er misschien ook een manier om via trim iets meer downforce te krijgen? Minder downhaul, giek lager, mastvoet naar voor. Nog iets vergeten? Is er iemand die nog een kleinere Powerbox vin verkoopt?
    Laatst gewijzigd door axxis rider; 16 oktober 2013 om 18:50

Andere vin, Giek lager, Houding, dieper downwind gaan, meer downhaul, neus afkappen. In volgorde van belangrijkheid volgens mij

Met m'n sputnik 265 vroeger had ik ook tailwalks met een 30 cm vin. Een 28 cm vin nam dat volledig weg
    Het soort vin doet ook nog wel wat.

Zoek jezelf eens een lessacher vinnetje voor onder dat board. Die hebben zeker in powerbox bestaan, want ik had er een van 27 cm vroeger.
    Die zullen wat minder lift geven en dus beter de boel onder controle houden ook.
    Neus inkorten lijkt me eerlijk gezegd ook nutteloos, want het board wordt dan nog lichter vooraan, dus gaat nog liever de hoogte in. (een andere gedachtengang, ik denk dat het geen verschil zal uitmaken)

-andere vin zal ik proberen te zoeken.
    -Giek lager is een goede tip
    -Houding zal ik ook aan proberen te werken
    -Hier kan het waarschijnlijk ook aan gelegen hebben: Ik heb om mijn tracks gezien dat ik mijn 2sec max heb behaald op 110°. Ik begrijp dat op de diepere downwindkoersen genoeg lift juist belangrijk is dus waarschijnlijk heeft het allemaal met mijn vaarstijl te maken...
    -Meer downhaul: Helpt dit niet juist om een losser gevoel en minder downforce te krijgen? Ik geef altijd iets meer als ik mijn board los wil krijgen!
    -Neus NIET afkappen

Ik heb nog een oude freeridevin (30+ cm denk ik) liggen thuis is daar iets mee aan te vangen?

Ik ben momenteel maar oplossingen aan het zoeken voor een luxeprobleem, uiteindelijk vaart het board snel genoeg en ben ik er al zeer tevreden mee

Neus inkorten!! Zeker doen, maakte mijn Sputnik 280 -> 230cm een zeer aangenaam board om te varen. Heel rustig.
    NED-118
    Would you give up your arms to fly? That's what the birds have done.

Regels voor berichten